Product Manager czyli inaczej kierownik produktu to osoba, której praca sprowadza się praktycznie do jednego – do sprzedaży. Kierownik ds. produktu Świdnica to osoba, która w umiejętny sposób znajdzie i wprowadzi na rynek taki produkt, który znajdzie uznanie wśród szerokiej rzeszy klientów i spowoduje zwiększenie obrotów firmy.
Działanie marketingowe, związane także z wprowadzaniem i monitorowaniem „życia” produktu, można podzielić na dwie zasadnicze części:
- po pierwsze, dotyczy ono wyznaczania celów rynkowych przedsiębiorstwa oraz określenia grupy potencjalnych nabywców produktu firmy;
- po drugie, skomponowanie mieszanki marketingowej.
Zacząć należy od zbadania rynku. Decyzje podjęte na tym etapie mówią o rodzaju strategii, charakterze promocji, kanałach dystrybucji i sposobie sprzedaży. Dzięki badaniom rynku firma będzie mogła ustalić, jaki produkt sprosta wymaganiom klientów, czy w ogóle jest on potrzebny, czym powinien różnić się od swojego poprzednika, dla kogo ma być przeznaczony itp.
Pamiętajmy, że strategia wprowadzania przez firmę nowego produktu musi łączyć nowe produkty ze starymi technologiami i rozwiązaniami. Proces wprowadzania produktu na rynek można podzielić na konkretne etapy:
Etap I – wstępne oszacowanie idei (aby były adekwatne do celów firmy);
Etap II – faza rozwoju, czyli przekształcenie idei w prototyp, który poddaje się testowaniu. Po pozytywnej ocenie produkt podlega komercjalizacji, czyli przejściu do masowej jego produkcji;
Etap III – wejście produktu na zbadany wcześniej rynek;
Etap IV – faza akceptacji produktu (jak wiadomo różni odbiorcy różnie reagują na produkt, ważne aby większości się spodobał).