Żeby produkt, który firma wprowadza na rynek, znalazł swoich odbiorców, powinniśmy do nich trafić. Ale zanim to nastąpi, musimy szczęściu pomóc. Kolejnym bardzo ważnym krokiem, który musi wykonać Product Manager jest dokładne zbadanie rynku docelowego. Konieczne jest zatem zbadanie makrootoczenia oraz wykonanie segmentacji klientów.
To jaki będzie profil naszego klienta zależy od rodzaju oferowanego przez nas produktu usługi, ceny, lokalizacji, konkurencji. Segmentacja to jeden z najistotniejszych etapów wprowadzania produktu na rynek. Solidne odrobienie pracy domowej w tym zakresie zagwarantuje nam porządny start, ponieważ zrozumiemy kim są nasi klienci, a także kim z pewnością nie są. W wyniku dobrze przeprowadzonej segmentacji określamy naszych wartościowych klientów, oraz takich, który pozwalają firmie uzyskać niewielki zysk, a nawet takich, którzy generują jedynie koszty.
Korzyści wyodrębnienia grup klientów są następujące:
- zwiększenie sprzedaży, poprzez skierowanie do właściwych klientów, we właściwym czasie,
- oferowanie produktów i usług takich, jakich życzą sobie tego nasi klienci,
- zbudowanie długofalowych i trwałych relacji z klientami oraz zdobycie ich lojalności
- odpowiednie korzystanie z kanałów komunikacyjnych, a co za tym idzie wzmocnienie komunikacji z klientami.
Warto zaznaczyć, że nie każdy będzie naszym klientem. Firma, która starałaby się zgarnąć jak najwięcej klientów z rynku, musi przeprowadzić bardzo dużo czasochłonnych i drogich badań. Poza tym maksymalne skupienie swoich zasobów zarówno na klientach zostawiających duże pieniądze jak i tych, na których firma zarabia niewiele jest najzwyczajniej w świecie nieopłacalne.