Jeśli już zdefiniujemy naszą konkurencję, musimy pod lupę wziąć wszystkie jej działania. Powinniśmy dokopać się do informacji, dlaczego klienci wybierają właśnie produkty / usługi tego konkretnego sprzedawcy? Dlaczego klienci są lojalni wobec tego konkretnego dostawcy? Jakie czynniki sprawiają, że klienci dokonują takiego wyboru? Które cechy produktu wywołują największe zadowolenia u klienta, a które mu zdecydowanie przeszkadzają? Co chcieliby zmienić w produkcie, żeby był idealny? Może jest coś, czego im brakuje?
Rolą Kierownika Produktu, powinno być w pierwszej fazie pracy – znalezienie odpowiedzi na te pytania. W drugiej fazie natomiast bardzo solidne zastanowienie się nad kluczowymi rozwiązaniami, które sprawią, że klient kupi od nas. Na samym początku bowiem nasuwa się pytanie czy mamy realną szansę na faktyczne konkurowanie? Czy mamy pomysł, na coś, co skutecznie wyróżni nas na tle konkurencji działającej na rynku. Czy w ogóle jesteśmy w stanie dorównać konkurencji? A może będziemy w stanie wyprodukować lepszy towar, pozbawiony wad produktu konkurencyjnego? I w końcu, czy produkt, który zaoferujemy klientom spełni ich wszystkie oczekiwania?
Żeby zebrać cenne dane dla firmy, Product Manager powinien wydelegować pracowników, którzy przyjmą rolę faktycznych klientów konkurencji. Poprzez przetestowanie na sobie poziomu zadowolenia z produktów / usług konkurencji odpowiedzi na ww. pytania mogą przyjść same. Taki rodzaj pracy może być całkiem przyjemny, a korzyści – niebotycznie duże.