Kierownik ds. produktu jest osobą, która odpowiada za tworzenie i nadzór nad realizacją strategii marketingowej danego produktu lub grupy produktów. Do głównych obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku pracy należą przede wszystkim:
nadzór na dystrybucją i zapasami produktów,
- uczestnictwo w tworzeniu planów marketingowych dla danej linii produktowej,
- wprowadzanie nowych produktów na rynek,
- prowadzenie negocjacji z dostawcami,
- planowane, zarządzanie i monitorowanie opłacalności sprzedaży poszczególnych produktów,
- analiza danych rynkowych dotyczących segmentu, konsumentów, działań konkurencji i wyników sprzedaży
- nadzór nad pracą podległego personelu,
- aktywne poszukiwanie możliwości zwiększenia sprzedaży wybranego produktu.
Miejscem pracy kierownika ds. produktu jest przedsiębiorstwo (biuro) oraz praca w terenie polegająca na spotkaniach z kontrahentami. Zawód ten wiąże się z pracą umysłową, stanowiskiem samodzielnym, pod nadzorem. Czas pracy jest zazwyczaj ośmiogodzinny przez pięć dni w tygodniu. Osoba zajmująca stanowisko product managera ma duży kontakt z innymi osobami, przez co mogą występować sytuacje stresujące. Kierownik ds. produktu ma możliwość pogłębiania wiedzy i umiejętności (szkolenia, konferencje, itd.) oraz możliwość awansu.
Kierownik ds. produktu może zostać zatrudniony w branży kosmetycznej, farmaceutycznej, chemicznej, spożywczej, AGD, IT oraz w przemyśle samochodowym i elektrotechnicznym.