Zarządzanie produktem jest systematycznym procesem biznesowym polegającym na aktywnym zarządzaniu cyklem życia danego produktu. Product Manager, czyli kierownik ds. produktu Leszno jest swoistym mistrzem produktu odpowiedzialnym za sukces komercyjny swojego produktu. Do osiągnięcia sukcesu kierownik potrzebuje wsparcia całej organizacji, w ramach której pracuje. Do podstawowych zadań product managera należą:
Ciągłe monitorowanie potrzeb i oczekiwań rynku w perspektywie przyszłego rozwoju technologii oraz produktów konkurencji. Należy również pamiętać o zmieniających się uregulowaniach prawnych.
- Opracowanie własnego Product Business Planu.
- Strategiczne zarządzanie własnym produktem. Portfolio produktów prowadzone i monitorowane od koncepcji do standaryzacji.
- Określić i tworzyć różne pakiety i aplikacje, które będą łączyć produkty z więcej niż jednego portfolio i w ten sposób dostarczą klientom innowacyjnych rozwiązań.
- Zarządzanie procesem tworzenia produktów oraz tworzenie multidyscyplinarnych zespołów biznesowych. Podkreślenie jak ważna jest zasada synergii jest fundamentalna do osiągnięcia sukcesu w tym zakresie. Zespół współpracujący powinien się spotykać i analizować wytyczone cele biznesowe tak często jak tylko jest to konieczne i możliwe.
- Zapewnienie wsparcia sprzedaży tj. Opracowanie istotnych materiałów szkoleniowych (audio wizualne, procedury zamawiania produktu, karty danych technicznych, książki itp.)
- Planowanie, przygotowywanie oraz udział w prezentacjach dotyczących produktu zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz firmy.
- Monitorowanie i kontrola budżetu związanego z produktem.
- Techniczne przygotowanie portfolio produktu.
- Opracowanie i prowadzenie polityki cenowej dla danego produktu.
- Rozwijanie i monitorowanie istotnych czynników sukcesu dla danego produktu zgodnych z założonym biznes planem.
- Planowanie nowych wersji produktu i zarządzanie nimi.
- Wspieranie polityki po sprzedażowej dla danego produktu.